Karol BaszKarol Basz to jeden z najzdolniejszych polskich kierowców kartingowych i wielka nadzieja polskich sportów motorowych. Urodził się 12 listopada 1991 roku w Krakowie, tutaj mieszka do dzisiaj.

Karol po raz pierwszy wsiadł do gokarta, gdy miał 8 lat. Razem z tatą Rafałem przyjechali przypadkowo na tor „Motodrom”. Spotkali tutaj młodą gwiazdę kartingu Roberta Kubicę, który wtedy był jeszcze zawodnikiem bardziej znanym za granicą niż w Polsce. Po kilku latach Karolowi udało się pokonać rekord tego toru ustanowiony przez Roberta.

W wieku 10 lat Karol zrobił licencję kartingową, która umożliwiała start w profesjonalnych zawodach. Pierwsze starty Karola w mistrzostwach Polski to rok 2001. Następnie miał prawie roczną przerwę. Powrócił na tor w roku 2003 i od razu zdobył tytuł – wicemistrza kategorii K60A (czyli kadetów). W roku 2004 zdobył już mistrzostwo w tej kategorii, wygrywając większość wyścigów. W roku 2005 Karol przesiadł się do newralgicznej kategorii – ICA Junior – przedsionka kartingu na profesjonalnym poziomie. Choć nie mógł startować w dwóch eliminacjach (miał złamaną rękę po wypadku na torze) i był debiutantem – pokonał wszystkich rywali, podobnie jak Robert Kubica, zdobywając mistrzostwo Polski w tej kategorii w pierwszym sezonie swoich startów.

W roku 2006 Karol kontynuował jazdę w kategorii ICA Junior. Z kompletem punktów (same zwycięstwa) zdobył ponownie tytuł mistrza Polski. Karol zaczął też regularnie wyjeżdżać za granicę, by ścigać się z najlepszymi na świecie. Młody krakowianin podjął także współpracę z włoskim teamem MGM, jednym z najlepszych w światowym kartingu. Sukces przyszedł w lipcu podczas międzynarodowych eliminacji do Mistrzostw Europy w kategorii ICA Junior w Sarno we Włoszech. Krakowianin przebił się przez wyścigi kwalifikacyjne i w finale zajął wysokie 12. miejsce. Dzięki temu, jako jedyny Polak awansował do ME w Marienburgu w Belgii, gdzie mimo pecha i problemów technicznych zaprezentował się z bardzo dobrej strony i wszedł do finałowego wyścigu – był pierwszym Polakiem od czasu Roberta Kubicy, któremu udała się ta sztuka

W 2007 roku Karol Basz skupił się na startach w WSK International Series, czyli kartingowej Formule 1. Był jedynym Polakiem, który startował w całym cyklu i w każdych zawodach awansował do finału. Ciężka praca i ogromne zaangażowanie młodego kierowcy przyniosło rezultat jesienią 2007 roku podczas zawodów Torneo Industrie w Parmie. Zawody są uważane za niezwykle prestiżowe, spotyka się tu światowa czołówka, w której znalazł się Basz zajmując 6. miejsce.

W roku 2008 Basz kontynuuje jazdę na zagranicznych torach w teamie MGM Racing. Sukces przyszedł podczas Mistrzostw Świata rozegranych na torze Suzuka w Japonii. Karol został zaproszony przez fabryczny team Birel (jedna z największych fabryk kartingowych). W kwalifikacjach Polak zajął 2. pozycję, przegrywając pole position tylko o 0,109 s. W wyścigu finałowym Basz jechał znakomicie, zajmował 2. pozycję. Miał jednak awarię hamulców, mimo której dojechał na metę ósmy. Był to najlepszy wynik Polaka w mistrzostwach świata od czasu Roberta Kubicy, który w tej imprezie był dwukrotnie 4.

Rok 2009 zmiana teamu został oficjalnie kierowcą kartingowego zespołu Roberta Kubicy – RK Kart Team. Współpraca z nowym zespołem od razu przynosi efekty. Karol odnosi zwycięstwo już w pierwszy zawodach na torze La Conca, a przez resztę sezonu walczy w czołówce, zdobywają pole position w zawodach we Francji oraz kwalifikując się do finału Mistrzostw Europy. Karol odbywa również testy z renomowanym zespołem Mucke Motorsport, dzięki którym zdobywa licencję kierowcy Formuły BMW.

W sezonie 2010 Karol nadal kontynuuje prace z zespołem i osiąga jeszcze lepsze wyniki. Wygrywa finał B na Mistrzostwach Świata w Zuerze oraz Kart Grand Prix we włoskim Castaletto. Ponadto wielokrotnie staje na podium jednej z najbardziej prestiżowych serii – WSK Euro Series. W sezonie 2010 Karol otrzymał również zaproszenie na testy zespołu Verva Racing Team, gdzie mimo pierwszego spotkania z wyścigowym Porsche, nie ustępował wynikami innym, znacznie bardziej doświadczonym, zawodnikom.

Rok 2011 jest jednym z najlepszych w wykonaniu Polaka. Karol dał wiele powodów do dumy powracającemu do zdrowia Robertowi Kubicy wygrywając jedną z rund Mistrzostw Świata na japońskim torze Suzuka, a także niezliczoną ilość razy stając na podium zawodów WSK i Mistrzostw Świata. Polak ostatecznie zajął czwarte miejsce w klasyfikacji końcowej WSK (ze stratą jednego punktu do podium) oraz piąte w Mistrzostwach Świata.

Sezon 2012 zapowiadał się bardzo dobrze, gdyż Karol został fabrycznym kierowcą Birela, a także dołączył do programu kierowców DP Racing, co zapewniło mu testy w Formule Masters. Niestety jednak rok upłynął pod znakiem awarii i ciągłych problemów przez co Polak był dopiero siódmy w Mistrzostwach Świata. Sezon udało się jednak zwieńczyć cennym zwycięstwem w prestiżowych zawodach na singapurskim torze Marina Bay.

W kolejnym sezonie Karol został kierowcą utytułowanego zespołu Tony Kart, co zaowocowało znacznie lepszymi wynikami. Choć w postawieniu kropki nad i ponownie przeszkodziły awarie, to jednak krakowski zawodnik wielokrotnie stawał na podium w imprezach rangi Mistrzostw Świata i Europy. Ponadto wygrał również prestiżowy Super Puchar oraz zajął trzecie miejsce w WSK Master Series, pomimo startu w zaledwie dwóch rundach! W sezonie 2014 Tony Kart i Basz utrzymywali się w ścisłej czołówce, choć problemy przeszkodziły w postawieniu kropki nad i.

Rok później Karol przeszedł do siostrzenej ekipy Kosmic Racing i jako główny kierowca fabryczny wziął na swoje barki poprowadzenie ekipy do sukcesów. Plan zostałzrealizowany prawie w 100 procentach – prawie, gdyż po sukcesach w seriach WSK zabrakło trochę szczęścia w mistrzostwach Europy. Zupełnie inaczej było jednak podczas mistrzostw świata, gdzie na torze La Conca Basz oraz Kosmic byli praktycznie nie tylkalni i po fantastycznym weekendzie Polak sięgnął po swój najwiekszy suces – mistrzostwo świata! Co było pierwszym polskim tytułem zdobytym na torze wyścigowym!

Sezon 2016 to kolejny rok walki w barwach Kosmic Racin oraz pasmo kolejnych sukcesów. Basz wielokrotnie wracał do domu z pucharami z serii WSK, a także został wicemistrzem Niemiec oraz zameldował się na podium w klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy. Podczas kończących sezon mistrzostw świata w Bahrajnie Karol walczył o powtórzenie zeszłorocznego sukcesu, jednak tym razem zabrakło odrobiny szczęścia i po utracie prowadzenia na kilka okrążeń przed metą nasz zawodnik wpisał na swoje konto wicemistrzostwo.

Najważniejsze osiągnięcia

2016
- 2. miejsce w WSK Champions Cup
- 2. miejsce w WSK Super Master Series
- 3. miejsce w Mistrzostwach Europy
- 2. miejsce w Mistrzostwach Niemiec
- 1. miejsce w WSK Final Cup
- 2. miejsce w Mistrzostwach Świata

2015
- 1. miejsce WSK Gold Cup
- 2. miejsce w WSK Super Master Series
- 8. miejsce w Mistrzostwach Europy
- 1. miejsce w WSK Night Edition – Adria (Włochy)
- 1. miejsce w Mistrzostwach Świata – La Conca (Włochy)

2014
- 1. miejsce w Pucharze Świata WSK (jedna wygrana, jedno podium)
- 3. miejsce w WSK Super Master Series (jedna wygrana, jedno podium)
- 1. miejsce w WSK Final Cup

2013
- zwycięstwo w drugiej rundzie WSK Master Series
- 3. miejsce w klasyfikacji WSK Master Series
- podium w pierwszej rundzie WSK Euro Series
- podium w drugiej rundzie WSK Euro Series
- 4. miejsce w klasyfikacji WSK Euro Series
- podium w drugiej rundzie Mistrzostw Europy
- 4. miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Europy
- podium w drugiej rundzie Mistrzostw Świata
- 4. miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Świata
- zwycięstwo w International KF Super Cup

2012
- podium w 2. rundzie kartingowych MŚ – Makau
- podium w 1. rundzie kartingowych MŚ – Suzuka
- 2. miejsce w pierwszej rundzie WSK Master Series
- test bolidu Formuły Masters
- zwycięstwo w prestiżowym wyścigu na torze w Singapurze

2011
- 4 miejsce w końcowej klasyfikacji cyklu WSK Euro Series
- 5 miejsce w końcowej klasyfikacji Mistrzostw Świata
- dwie wygrane w 5. rundzie kartingowych MŚ – Suzuka (Japonia)
- dwukrotnie podium w 4. rundzie kartingowych MŚ – Sarno (Włochy)
- podium w 2. rundzie kartingowych MŚ – Zuera (Hiszpania)
- dwukrotnie podium w 1. rundzie kartingowych MŚ – Wackersdorf (Niemcy)
- 2 miejsce WSK Euro Series – Sarno (Włochy)
- 3 miejsce WSK Euro Series – La Conca (Włochy)
- 3 miejsce w WSK Euro Series – Zuera (Hiszpania)

2010
- 3 miejsce w WSK Euro Series – Genk (Belgia)
- 2 miejsce w WSK Euro Series – Sarno (Włochy)
- 3 miejsce w WSK World Series – w New Jersey (USA)
- 1 miejsce w Mistrzostwach Świata final B – Zuera (Hiszpania)
- 1 miejsce w Kart Grand Prix – Castaletto (Włochy)
- 2 miejsce w WSK Nations Cup – Murro Leccese (Włochy)

2009
- 10. miejsce w Pucharze Świata na torze Alcaniz (Hiszpania)
- zdobycie licencji kierowcy Formuły BMW
- 6. miejsce w zawodach WSK Series na torze Salbris (Francja)
- Awans do Finału Mistrzostw Europy
- Pole position w zawodach WSK Series na torze Castelletto (Włochy)
- 1. miejsce w inauguracji sezonu WSK Series (kartingowa Formuła 1) na włoskim torze La Conca

2008
- 2. miejsce w eliminacji Europy Środkowej do Mistrzostw Europy
- awans do finału Mistrzostw Europy
- awans do finału Pucharu Świata
- starty w WSK International Series

2007
- awans do finału Mistrzostw Europy
- starty w WSK International Series
- 6. miejsce w prestiżowym Pucharze Industrii w Parmie

2006
- Mistrzostwo Polski w kat. ICA Junior (komplet zwycięstw)
- drużynowe Mistrzostwo Polski ICA Junior
- awans do wyścigu finałowego finałów Mistrzostw Europy (Marienburg)
- poprawienie rekordu jednego okrążenia Roberta Kubicy na torze „Motodrom” (20,65 s)

2005
- Mistrzostwo Polski w kat. ICA Junior
- drużynowe Mistrzostwo Polski ICA Junior
- zdobywca Międzynarodowego Pucharu Polski ICA Junior

2004
- Mistrzostwo Polski w kat. K60A

2003
- Wicemistrzostwo Polski w kat. K60A (kadeci)